Cesta za kúzlom
Interaktívne divadelné predstavenie o pocitoch a emóciách pre deti. Divadlo, v ktorom majú deti šanc
Bratislava
Tomáš „Grófka“ Procházka (SK): DEADRINGERS / sme tí, na ktorých sme čakali?
Nové dielo Tomáša „Grófky“ Procházku je hybridnou performanciou pohybujúcou sa na priesečníku tanečného umenia, zvukovej inštalácie a postdramatického divadla. Narušenie činnosti. Narušenie tvorby. Narušenie slobody. Kritické umenie sa stáva personou non gratta – ale kto vlastne rozhoduje o tom, čo je umenie? A kto má právo hovoriť, čo už nie je? Nie je dnes aj „umelectvo“ rovnako rozporuplným pojmom ako „pravda“? Je duet stále duetom, keď je na scéne len jedna performerka?
„Cítila som obrovskú túžbu – a zároveň tlak – vyjadriť sa k tomu, čo sa deje. Koncept vznikol ešte predtým, než sa Soňa Ferienčíková stala terčom nezmyselných a zraňujúcich útokov. Niekedy si dielo samo povie, čo potrebuje. Tak sa z pôvodne plánovaného duetu stalo sólo.“ , hovorí o predstavení Tomáš „Grófka“ Procházka. Pohybový materiál vytvárajú Soňa Ferienčíková a Jazmína Piktorová pod choreografickým dohľadom Juraja „Yuriho“ Korca. Autorské texty čerpajú inšpiráciu z diela Sputnik, moja láska Harukiho Murakamiho a citujú či parafrázujú aj tvorbu Ingmara Bergmana a Heinera Müllera.
Koncept, výtvarné riešenie a réžia: Tomáš „Grófka“ Procházka
Performancia: Jazmína Piktorová
Pohybový materiál: Jazmína Piktorová, Soňa Ferienčíková
Asistentka réžie a dramaturgická spolupráca: Tereza Mankovecká
Pohybová spolupráca: Juraj Korec
Zvukový dizajn a hudba: Nikolaj Nikitin
Svetelný dizajn: Ints Plavnieks
Kostýmy: Andrea Pojezdálová
Grafická identita projektu: Barbora Bohušová
Fotografia na plagáte: Jakub Gulyás
Produkcia: Zuzana Frištiková
Producent: BOD.Y o.z.
Premiéra / Premiere: 28. 5. 2025, Nová synagóga Žilina
Trvanie: 35 min.
Partneri:
Hlavný finančný partner: Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Finanční partneri: Nadácia mesta Bratislava
Bratislavský samosprávny kraj
Nadácia Tatra banky
Telocvičňa – Rezidenčné centrum pre tanec
PlaST – Platforma pre súčasný tanec
Nová synagóga Žilina / Truc sphérique o.z.
Tomáš „Grófka“ Procházka absolvoval divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU v ročníku Ľubomíra Vajdičku a Jána Štrbáka. Už počas štúdia sa profiloval ako tvorca so svojským a výrazným citom pre výtvarnú estetiku a fyzické divadlo. Tieto znalosti si naplno ukotvil počas výmenného pobytu ERASMUS na prestížnej londýnskej Rose Bruford College. V decembri 2015 mala úspešnú premiéru jeho autorská performancia KAFKA.DREAMING (nominácia Dosky 2016 v kategórii Objav sezóny), ktorú vytvoril v spolupráci s Petrom Tilajčíkom. Jeho premiérou na bratislavskej scéne bola autorská adaptácia Bergmanovej Persony v divadle Aréna s Petrou Vajdovou v hlavnej úlohe. V divadle Aréna jeho pôsobenie úspešne pokračovalo v roku 2018 premiérou činohernej inscenácie operného libreta Pucciniho Toscy. V SND debutoval v sezóne 2017/18 s autorskou performanciou ARTAUDIA.AUTOPSY. Medzi jeho najvýraznejšie počiny patrí rozpracovaná dramaturgická trilógia Stratená generácia. Prvá časť – site-specific happening podľa Čechovovej Čajky pod názvom ĽUDIA.LEVY.ORLY.JARABICE a druhá časť OEDIPUS REX (Mommie Dearest), autorská adaptácia mýtu o Oidipovi.
V Prahe, kde sa momentálne zdržiava najviac, patrí k zakladajúcim členom queer zoskupenia House of Garbáge, kde vystupuje pod pseudonymom La Cuntessa. Ako La Cuntessa je zároveň rezidentným umelcom oceňovaného kabaretu PiNKBUS platform. Jeho debutom na českej divadelnej scéne bola v sezóne 2020/21 inscenácia Ibsenovej drámy Heda Gablerová pre Horácke divadlo v Jihlave. V Prahe zaujal svojim dlhometrážnym sólom Večer, chvíle pred tým, ako som spáchal samovraždu, za ktoré mu bola udelená širšia nominácia na Cenu Thálie a bol ocenený ako Talent roku v rámci festivalu Příští vlna/Next wave. Za svoju skicu Requiem pre priateľa pre Mestské divadlo Žilina sa stal laureátom ceny nadácie Tatra Banky v kategórii divadlo – Mladý tvorca.
Interaktívne divadelné predstavenie o pocitoch a emóciách pre deti. Divadlo, v ktorom majú deti šanc
Čo sú bezpečné miesta pre LGBTIQ+ ľudí? Existujú vôbec miesta, kde môžu byť sami sebou bez obáv a st
Predstavenie Lily a Momo, tak ako ho poznáte, od teraz dopĺňame o workshop pre deti, ktorý prebehne