Kamil Šlapák: Nebezpečenstvo pádu do voľnej hĺbky

Výstavy
Bratislava
-

Práce Kamila Šlapáka narážajú v maliarskej tradícii na krajinomaľby a zátišia vychádzajúce z dejín umenia. Tieto žánre transformuje do podoby, ktorá komunikuje so súčasným svetom a hranicami nášho videnia a uvažuje, ako súvisia s aktuálnymi ekologickými a spoločenskými krízami. Pozoruje prepojenie človekom pozmenenej krajiny s organickým prostredím a súvislosti medzi zrodením a deštrukciou. V harmonických celkoch sa prelínajú rozličné vrstvy, vzťahy a hranice, ktoré v divákovi vyvolávajú otázku, akúsi neistotu medzi tým, čo vidí a čo iba tuší. V obrazoch je prítomná hra videnia a nevidenia, ktorá odkazuje na neustále sa meniacu krajinu, bez pevne stanovených hraníc. Pohybujú sa medzi povrchom a hĺbkou, blízkym a vzdialeným, človekom a prírodou. Kompozície vyžarujú istý pokoj a ticho, často však narúšané vizuálnymi prekážkami, ktoré vnášajú neistotu. Z toho pramení aj názov výstavy Nebezpečenstvo pádu do voľnej hĺbky. Je inšpirovaný značením, ktoré sa zvykne používať na staveniskách, no v rámci tejto výstavy má metaforický charakter. Vychádza z neistých hraníc medzi tým, čo je na povrchu a tým, čo je skryté v hĺbke. Nebezpečenstvo nie je prítomné na prvý pohľad, nie je videné, no je tušené, pod povrchom, pod snehom, pod hladinou, v závoji ticha.

 

Autor Kamil Šlapák študuje na Katedre maliarstva v ateliéri 3EAM (vedúci Rastislav Sedlačík) na VŠVU v Bratislave. Vo svojej tvorbe interpretuje realitu ako priestor medzi hranicami či už fyzickými alebo symbolickými. Pracuje s rôznymi materiálmi a prístupmi, pričom v každom je veľmi prítomná potreba zvýšenia citlivosti ku krajine. Prvým prístupom sú precízne akvarely, v ktorých však potláča typický jazyk akvarelu. Dôraz kladie na farebnosť, kompozíciu, čisté plochy a zachytávanie svetla a priesvitu. Druhým prístupom sú olejomaľby, pri ktorých má väčší záujem o experimentovanie s podkladom, vrstvami a rôznymi textúrami. Najnovším sú materiálové experimenty, napríklad ničenie či leptanie polystyrénu na doskách, ktoré zachytávajú stopy strojov v snehu. Obrazy priamo reagujú na priestor, v ktorom sa nachádzajú, komunikujú v novom dialógu, ako je napr. kontrast práve polystyrénových dosiek a snehových akvarelov s farebnými vitrážami. Stretávajú sa tu rôzne protiklady, prítomné aj v dielach Kamila Šlapáka, hrejivú atmosféru narúša chlad, mrazivý nepokoj a neistota.

 

Kurátor: Sandy Minďaš

 

Spolupráca: Hana Ontkocová a Fanny Elisabeth Pekarčíková
Odborná garancia: Rastislav Sedlačík/3EAM a Beáta Jablonská
Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

 

Dôležité informácie:

Výstava potrvá od 4. 2. 2025 do 28. 02. 2025 a je dostupná počas predstavení DPOH, prípadne každý piatok od 12.00 - 13.00 hod.

Registrujte sa, prosím, kvôli kapacite.

Vstup je voľný. 

 

Ďakujeme!

Vstupenky

Odporúčané akcie